Biuro podróży ponosi odpowiedzialność za zmarnowany urlop
17 kwietnia 2021
Wśród klientów biur podróży coraz większą popularnością cieszą się zorganizowane wakacje za granicą. Niestety, nie zawsze taki urlop spędzony jest przyjemny i zamiast wypoczynku i dobrej zabawy, po przyjeździe na miejsce okazuje się, że np.: zakwaterowanie w hotelu czy wyżywienie jest o niższym standardzie niż to, co zostało zawarte w umowie z biurem podróży.
Oczywiście, świadomość klientów jest coraz większa i żądają oni zwrotu całości albo części gotówki za wykupiony urlop w związku niewykonaniem albo nienależytym wykonaniem usługi przez biuro podróży. Natomiast klienci nie mają świadomości, że na gruncie prawa polskiego mogą domagać się odszkodowania za szkodę niemajątkową w postaci tzw. zmarnowanego urlopu.
Należy podkreślić, że szkoda niemajątkowa za zmarnowany urlop nie jest związana z wymiarem ekonomicznym, a raczej należy ją rozpatrywać w kategoriach utraty przyjemności z wypoczynku, którego powodem było niewykonanie albo nienależyte wykonanie usługi przez biuro podróży. Problematyczne podczas ewentualnego sporu sądowego może być udowodnienie tego rodzaju szkody i jej wysokości, natomiast niezadowoleni klienci mogą dochodzić swoich roszczeń majątkowych lub niemajątkowych na gruncie obowiązującego prawa.
Precedensowe w tego typu sprawach okazało się orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz uchwała Sądu Najwyższego, które w konsekwencji umożliwiły dochodzenie roszczeń za szkodę niemajątkową klienta w postaci tzw. zmarnowanego urlopu.
Warto pamiętać, że reklamacja powinna być zgłoszona niezwłocznie, jednakże nie później niż w terminie 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej.
Na zakończenie dodam, że przed zakupem wycieczki warto zapoznać się z opiniami klientów, którzy już korzystali z hotelu do którego zamierzamy się wybrać. Podczas tegorocznych wakacji uchroniło mnie to przed podjęciem złej decyzji, gdyż opis hotelu w ofercie znacznie odbiegał od opinii klientów, dzięki czemu ostatecznie podjąłem decyzję o wyjeździe do innego hotelu.
Autor: Michał Czpak, prawnik w Kancelarii Prawnej PrawnikBiz
Podstawa prawna: orzeczenie ETS w sprawie C-160/00 Simone Leitner v TUI Deutschland GmbH & Co. KG, uchwała Sądu Najwyższego z dnia 19 listopada 2010 r. (III CZP 79/10, OSNC 2011, nr 4, poz. 41), art. 11a ust. 1, 16b ust. 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. o usługach turystycznych.