08.08.2017
Trzy grzechy główne sprzedawców podczas wyprzedaży

Chociaż lato w pełni, to w sklepach zaczynają pojawiać się posezonowe wyprzedaże. Oznacza to, że sprzedawcy przygotowują się do wietrzenia magazynów, ale niestety nie zawsze będą robić to z korzyścią dla klientów.

1. Pozorne obniżki cen
Niektórzy sprzedawcy przed wyprzedażą podnoszą ceny produktów, a potem  je obniżają do  wysokości sprzed obniżki, powodując pozorne wrażenie wyprzedaży, dlatego zanim kupisz pomyśl, czy przeceniony produkt wart jest oferowanej ceny. Są to nieuczciwe praktyki rynkowe i aby walczyć skutecznie z takim zjawiskiem można to zgłosić do Inspekcji Handlowej.   

2. Cena przy kasie niezgodna z ceną na metce
W niektórych sytuacjach może być to pomyłka sprzedawcy, a w innych z góry zamierzona nieuczciwa praktyka, ale zapamiętajcie, że macie prawo żądać ceny niższej, jeśli cena przy kasie jest wyższa od ceny na metce.    

3.  Towar z wyprzedaży nie podlega reklamacji/zwrotowi
Część sprzedawców prowadzi praktykę nieprzyjmowania reklamacji wadliwego towaru zakupionego podczas wyprzedaży. Oczywiście jest to wbrew prawu i  towar przeceniony sprzedawany jako pełnowartościowy podlega reklamacji na takich samych zasadach jak każdy inny. Natomiast towar, który został zakupiony w sklepie internetowym podlega zasadom zwrotu w ciągu 14 dni od jego dostarczenia. 
 
Podczas zakupów polecam zapamiętać trzy przykazania dla kupujących, które pozwolą na robienie skutecznych zakupów.

1. Kupuj rozsądnie i z umiarem
Pierwsze słowa jakie mi przyszły do głowy to słowa polskiego filozofa prof. L. Kołakowskiekiego „chcieć niezbyt wiele”. Znamienne dla naszych czasów jest, że kupujemy za dużo i ponad miarę, dlatego kupuj tyle, ile potrzebujesz i nie przepłacaj za produkty, których wartość jest zawyżona.

2. Konsument ma swoje prawa
Pamiętaj o podstawowych prawach konsumenta:
• masz prawo do reklamacji wadliwego produktu w ciągu 2 lat od jego zakupu;
• masz prawo do zwrotu w ciągu 14 dni towaru zakupionego przez Internet.

Pamiętaj, że towar zakupiony w sklepie stacjonarnym w zasadzie nie podlega zwrotowi chyba, że sprzedawca umożliwia konsumentom taki zwrot, dlatego zanim dokonasz zakupu zapytaj sprzedawcę albo sprawdź regulamin sklepu!!!

3. Egzekwuj swoje prawa
Jeśli masz problem z wyegzekwowaniem swoich praw u sprzedawcy, zwróć się o pomoc do organizacji konsumenckich,  rzecznika konsumenta albo Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Autor: Michał Czpak, prawnik w Kancelarii Prawnej PrawnikBiz

Kategorie: #Prawo konsumenckie